در این مقاله سعی میکنیم بهترین کیف پول های سخت افزاری در سال ۲۰۲۱ معرفب کنیم.کیف پول های سخت افزاری امن‌ترین روش نگهداری ارزهای دیجیتال هستند و می‌توانند دارایی‌های کاربرها را به روش آفلاین نگهداری کنند. البته می‌دانیم که ارزهای دیجیتال در آدرس‌های بلاک‌چین روی شبکه‌ی خودشان ذخیره می‌شوند و این کیف پول‌ها، به عنوان یک رابط کاربری عمل می‌کنند. چیزی که واقعا در کیف پول سخت افزاری نگهداری می‌شود، کلیدهای خصوصی برای خرج کردن دارایی‌هاست. پس منظور از بهترین کیف پول های سخت افزاری دستگاه‌هایی هستند که به بهترین روش بتوانند این کار را انجام داده و در کنار آن، رابط کاربری خوب و امکانات بیشتری به کاربرها ارائه کنند.

با توجه به توسعه‌ی دنیای DLTها (دفتر کل توزیع شده) و به خصوص فناوری بلاک چین و کریپتوکارنسی‌ها، شرکت‌های زیادی به تولید کیف پول های سخت افزاری مشغول هستند که باعث می‌شود انتخاب کیف پول مناسب برای کاربرها سخت‌تر شود. در این مقاله تصمیم داریم ۷ مورد از بهترین کیف پول های سخت افزاری در سال ۲۰۲۱ را معرفی کنیم و با مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها آشنا شویم.

در تصویر زیر می‌توانید خلاصه‌ای از مقایسه‌ کیف پول های سخت افزاری را ببینید.

 

کیف پول لجر نانو ایکس (Ledger Nono X)

به عنوان اولین مورد از بهترین کیف پول های سخت افزاری در سال ۲۰۲۱ تصمیم داریم کیف پول «لجر نانو ایکس» (Ledger Nano X) را معرفی کنیم. البته محصول در سال ۲۰۱۹ توسط کمپانی لجر ساخته شده و چند سالی است که امتحان خود را پس داده و می‌تواند برای نگهداری امن ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار بگیرد.

لجر نانو ایکس مدل ارتقاء‌یافته‌ی Nano S‌، محصول قدیمی‌تر این کمپانی بوده و ویژگی‌های خوبی به آن افزوده شده است. اولین فاکتور هر کیف پول سخت افزاری، امنیت آن است. کمپانی لجر در همین راستا، برای کیف پول‌های خود از سیستم عامل مخصوصی به نام «BOLOS» استفاده می‌کند که به کمک یک فریم‌ور (Firmware نرم‌افزاری است که سیستم عامل کیف پول را اجرا می‌کند) اطلاعات و کلیدهای خصوصی را در حافظه‌ای مخصوص به نام «عنصر امن» (Secure Element) ذخیره می‌کند. این کیف پول دارای گواهینامه امنیتی CC EAL5+‌ است و از سیستم «کلمات بازیابی» (Recovery Phrase) ۲۴تایی استفاده می‌کند.

Nano X با ۳۴ گرم وزن، دارای یک صفحه نمایش ۶۴ × ۱۲۶ پیکسلی (کمی بزرگ‌تر از مدل نانو اس) است و از درگاه USB تایپ C و بلوتوث برای اتصال به کامپیوتر و موبایل پشتیبانی می‌کند. یک باتری داخلی نیز در آن به کار رفته که تا ۸ ساعت توانایی ذخیره انرژی دارد.

ارزهای بسیار زیادی در مدل نانو ایکس پشتیبانی می‌شوند که لیست کامل آن‌ها را می‌توانید در این لینک مشاهده کنید. لجر نانو ایکس در وب‌سایت این کمپانی با قیمت ۱۴۴ دلار (۱۱۹ یورو) به فروش می‌رسد.

کیف پول ترزور مدل تی (Trezor Model T)

شرکت ساتوشی لبز (SatoshiLabs) از سال ۲۰۱۴ در زمینه‌ی تولید کیف پول های سخت افزاری فعالیت می‌کند و با تجربه‌ای که از ساخت و فروش مدل Trezor One به دست آورد، «ترزور مدل تی» (Trezor Model T) را به عنوان جدیدترین محصولش به بازار عرضه کرده است. Model T در ابعاد ۱۰ × ۳۹ × ۶۴ میلی‌متر ساخته شده و ۲۲ گرم وزن دارد. وجود صفحه نمایش رنگی – لمسی به ابعاد ۲۴۰ × ۲۴۰ پیکسل کار با این کیف پول را بسیار آسان می‌کند.

Model T یک محصول کاملاً متن باز است و به‌خوبی می‌تواند از کلیدهای خصوصی محافظت کند. بدنه‌ی پلاستیکی ABS+PC در کنار وزن کم و ابعاد مناسب باعث می‌شود استفاده از این کیف پول بدون کمترین دردسر امکان‌پذیر باشد. البته باید توجه داشته باشیم که این محصول، نسبت به برادرش یعنی مدل وان، چندبرابر گران‌تر بوده و در زمان نگارش این مقاله با قیمت ۲۱۵ دلار (۱۷۷ یورو) به فروش می‌رسد. اما داشتن ویژگی‌هایی مثل پشتیبانی از فناوری «Shamir» (یک سیستم تقسیم کلمات بازیابی به زیرمجموعه‌های مختلف و چیزی مشابه فناوری چندامضایی)،‌ صفحه نمایش لمسی، انتخاب دلخواه بین عبارات بازیابی ۱۲، ۱۸ یا ۲۴ تایی و ذخیره‌ی بیش از ۱۶۰۰ ارز مختلف ارزش این مقدار هزینه را دارد.

 

کیف پول کول ولت اس (CoolWallet S)

همیشه نوآوری یکی از عوامل مهم پیشرفت و تنوع در فناوری‌هاست. شرکت «CoolbitX» که در کشور تایوان قرار دارد، در سال ۲۰۱۹ یک محصول متفاوت و جذاب را به دنیای کریپتو معرفی کرد. کیف پول «کول ولت اس» (CoolWallet S) مشابه یک کارت اعتباری بسیار باریک طراحی شده و توانایی نگهداری امن ارزهای دیجیتال را دارد. این کیف پول برای مدیریت دارایی‌ها به کمک بلوتوث به اپلیکیشن موبایل متصل می‌شود. اطلاعات کاربر مثل موجودی حساب، وضعیت باتری و… روی یک صفحه نمایش کوچک روی کیف پول نمایش داده می‌شود و برای تأیید عملیات باید دکمه‌ی روی آن را فشار داد.

کول ولت اس توانسته گواهینامه‌ی امنیتی CC EAL5+ را دریافت کند. این کیف پول داده‌هایی که از طریق بلوتوث مخابره می‌شود را با فناوری AES256 رمزنگاری می‌کند. در کنار این ویژگی‌های مثبت، یک نکته‌ی منفی وجود دارد و آن هم متن باز نبودن فریم‌ور این کیف پول است یعنی کاربرها مجبورند به کدهایی که نرم‌افزار این کیف پول را اجرا می‌کند، اعتماد کنند.

باتری داخلی این کیف پول کیفیت بسیار مناسبی دارد و با هر بار شارژ تا هفته‌ها نیاز به شارژ ندارد. برای شارژ کردن آن باید کیف پول را داخل شارژر مخصوص قرار داده و آن را به برق وصل کنیم. این کیف پول نسبت به سایر رقبا از ارزهای کمتری پشتیبانی می‌کند. بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، ریپل، بیت کوین کش و توکن‌های ERC-20 توسط کول ولت پشتیبانی می‌شوند. قیمت این کیف پول در حال حاضر ۹۹ دلار است.

 

کیف پول کول ولت پرو (CoolWallet Pro)

«کول ولت پرو» (CoolWallet Pro) محصول جدید کمپانی CoolBitX است و علی‌رغم شباهت فیزیکی با مدل قبلی یعنی S، امنیت و قابلیت‌های بیشتری به کاربرها ارائه می‌کند. این کیف پول سخت‌افزاری تقریباً هم‌وزن و در همان ابعاد مدل قبلی ساخته شده و حتی ظرفیت باتری آن نیز با مدل S‌ یکسان است.

مهم‌ترین ویژگی امنیتی کول ولت پرو استفاده از یکی از جدیدترین چیپ‌های «عنصر امن» (Secure Element) در آن است که باعث شده این کیف پول گواهینامه امنیتی CCEAL6+ را دریافت کند. ارتباط این مدل پرو با دیگر دستگاه‌ها از طریق بلوتوث رمزنگاری‌شده صورت می‌گیرد و این تضمین وجود دارد که اطلاعات حساس هیچ وقت از این بستر مخابره نخواهند شد.

از جمله قابلیت‌های اضافه‌شده یه این کیف پول می‌توان به امکان استیکینگ (Staking) یا سپرده‌گذاری رمزارزها و کسب سود، امکان اتصال به «برنامه‌های غیرمتمرکز» (DApps) و پروژه‌های «دیفای» (DeFi) و همچنین امکان تبادل «توکن‌های تعویض‌ناپذیر»  (NFTs) اشاره کرد. این امکانات به تازگی به نرم افزار موبایل این کیف پول یعنی CoolBitX Crypto اضافه شده و در آینده قرار است توسعه‌ی بیشتر یابد. مثلاً در حال حاضر امکان استیکنیگ فقط برای سه ارز DOT (شبکه‌ی پولکادات)، ATOM (شبکه‌ی کازموس) و XRT (شبکه‌ی ترون) وجود دارد.

کول ولت پرو از ارزهای مختلفی پشتیبانی می‌کند که در این لینک قابل مشاهده هستند. این محصول در وبسایت  اصلی کول ولت با قیمت ۱۴۹ دلار به فروش می‌رسد.

 

کیف پول کیپ کی (KeepKey)

در ادامه‌ی معرفی بهترین کیف پول های سخت افزاری در سال ۲۰۲۱ می‌خواهیم کیف پول «کیپ کی» (KeepKey) را معرفی کنیم. در حال حاضر این محصول به شرکت شیپ شیفت (Shapeshift) تعلق دارد؛ اما این کیف پول در سال ۲۰۱۵ توسط شرکتی به همین نام تولید شد که در ادامه شرکت شیپ شیفت آن را خریداری کرد.

KeepKey و تمام کیف پول‌هایی که در این مقاله معرفی شده‌اند، از نوع «HD» هستند. در این نوع کیف پول‌ها، کلیه‌ی آدرس‌های عمومی و کلیدهای خصوصی از روی عبارات seed و به روش سلسله‌مراتبی و یکطرفه تولید می‌شوند.

کیف پول KeepKey در ابعاد ۱۲ × ۳۷ × ۹۳  میلی‌متر ساخته شده و ۵۴ گرم وزن دارد. باتری داخلی ندارد و از اتصال بلوتوث هم پشتیبانی نمی‌کند و برای استفاده حتماً باید به کامپیوتر متصل شود.

کیپ کی یک کیف پول متن باز است، با صرافی داخلی Shapeshift سازگاری دارد (کیپ کی برای همین کمپانی است) و از ویژگی‌های چندلایه‌ی امنیتی استفاده می‌کند.

کیپ کی کمتر از ۵۰ ارز دیجیتال را پشتیبانی می‌کند و از این لحاظ فاصله‌ی زیادی با رقبای خود دارد. ولی با توجه به قیمت ۴۹ دلاری آن در کنار ویژگی‌های امنیتی خوبی که ارائه می‌دهد، می‌توان آن را به عنوان یک انتخاب مقرون به صرفه در نظر گرفت.

 

کیف پول لجر نانو اس (Ledger Nono S)

«لجر نانو اس» (Ledger Nano S) یکی از پرفروش‌ترین کیف پول های سخت افزاری در دنیا بوده و اولین محصول کمپانی لجر است. قبلاً مدل Nano X‌ را معرفی کردیم و حالا نوبت می‌رسد به محصول قدیمی‌تر یعنی Nano S که با آن آشنا شویم. این کیف پول با ۱۶ گرم وزن، با کمک کابل کابل Micro USB‌ به کامپیوتر وصل می‌شود. یک صفحه نمایش سیاه و سفید کوچک دارد و کلیه عملیات به کمک دو دکمه روی آن انجام می‌شود.

نانو اس حافظه‌ی کمتری نسبت به نانو ایکس دارد و خبری از باتری داخلی در آن نیست. این کیف پول نیز دارای گواهینامه امنیتی CC EAL5+‌ بوده و از فناوری عنصر امن برای نگهداری کلیدهای خصوصی استفاده می‌کند که تضمین می‌کند اطلاعات به‌هیچ‌وجه از دستگاه خارج نخواهند شد.

تعداد ارزهای پشتیبانی شده در مدل Nano S تفاوتی با Nano X ندارد و اصلی‌ترین تفاوت آن‌ها این است که Nano S‌ حافظه‌ی کمتری داشته و قابلیت اتصال به موبایل را ندارد. این محصول حدوداً با قیمت ۷۲ دلار (۵۹ یورو) در وب‌سایت لجر به فروش می‌رسد که تقریباً یک سوم قیمت مدل نانو ایکس است.

 

کیف پول ترزور وان (Trezor One)

کیف پول «ترزور وان» (Trezor One) همان‌طور که در قسمت ترزرو Model T اشاره شد، محصول قدیمی‌تر شرکت ساتوشی لبز است و علی‌رغم داشتن امکانات کمتر نسبت به مدل جدیدتر، به‌خاطر متن باز بودن و همچنین قیمت پایین‌تر و چند سال حضور بیشتر در بازار، فروش بالایی داشته است. ترزور وان در وب‌سایت این شرکت با قیمت حدوداً ۷۰ دلار (۵۸ یورو) به فروش می‌رسد.

کیف پول ترزور وان به‌جز ارزهای ریپل، کاردانو، مونرو، تزوس و EOS در پشتیبانی از سایر ارزها با مدل تی مشابه است. این کیف پول سبک،‌ تنها ۱۲ گرم وزن دارد و دارای صفحه نمایش سیاه و سفید به ابعاد ۶ × ۳۰ × ۶۰ میلی‌متر و دو دکمه کنترلی است. این کیف پول باتری داخلی ندارد و برای استفاده حتماً باید به کمک کابل به یک کامپیوتر متصل شود.

 

کیف پول دی سنت (D’CENT)

کیف پول «دی سنت» (D’CENT) محصول سال ۲۰۱۸ یک کمپانی کره‌ای به نام «IoTrust» است و به عنوان اولین کیف پولی شناخته می‌شود که با اثر انگشت کار می‌کند. این کیف پول ظاهری شبیه یک ریموت کنترل دارد و از طریق کابل USB و بلوتوث می‌توان آن را به دیگر دستگاه‌ها متصل کرد.

در مورد ویژگی‌های ظاهری دی سنت می‌توان به صفحه نمایش ۱.۱ اینچی (غیرلمسی)، ۴ دکمه مدیریتی در ۴ طرف یک دایره و  حسگر بیومتریک در مرکز آن اشاره کرد. وجود باتری ۵۸۵ میلی‌آمپری به این کیف پول امکان می‌دهد بدون نیاز به اتصال به موبایل،‌ بتوان آن را روشن و وضعیت دارایی‌ها را مشاهده کرد.

کیف پول D’CENT با یک رمز عبور (PIN) ۴ رقمی و کلمات بازیابی ۲۴ تایی کار می‌کند و برای تأیید تراکنش‌ها به اثر انگشت تعریف‌شده نیاز دارد. دی سنت با استفاده از فناوری عنصر امن ساخته شده و دارای گواهینامه امنیتی EAL 5+ است.

از دیگر ویژگی‌های خوب کیف پول دی سنت پشتیبانی از ارزهای دیجیتال مختلف است. طبق لیست موجود در وب‌سایت D’CENT، تا این لحظه از ۱۷۷۲ ارز مختلف پشتیبانی می‌شود. این کیف پول را با قیمت ۱۱۹ دلار می‌توان از وب‌سایت  dcentwallet.com تهیه کرد.

 

سخن پایانی

کیف پول های سخت افزاری بهترین راه نگهداری امن ارزهای دیجیتال هستند. وقتی می‌خواهیم یک کیف پول سخت افزاری خریداری کنیم، باید از قبل در مورد ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن‌ها مطالعه کرده باشیم تا بتوانیم مناسب‌ترین انتخاب را انجام دهیم. ویژگی‌هایی مثل متن باز بودن، داشتن باتری داخلی، تعداد ارزهای پشتیبانی شونده، رابط کاربری، قابلیت و نوع اتصال به دستگاه‌های مختلف و قیمت تأثیر زیادی در انتخاب کاربرها دارند.

در این مقاله تلاش کردیم بهترین کیف پول های سخت افزاری در سال ۲۰۲۱ را معرفی کرده و با مهم‌ترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن‌ها آشنا شویم. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی از کیف پول‌های مطرح بازار به دست آورده باشید.

منبع: MOT فایننس - تحلیل ، بررسی و اخبار بازار ارزهای دیجیتال